Sdílet
Založit
Použít jako cíl výletu
Spotřeba kalorií
Cyklovýlet

Krumlovsko - za historií kraje řek Jihlavy a Rokytné

· 1 review · Cyklovýlet · Jihomoravský kraj
Za tento obsah odpovídá:
Jižní Morava Ověřený partner  Volba pro objevitele 
  • Rosa Coeli Dolní Kounice
    / Rosa Coeli Dolní Kounice
    Fotografie: Igor Zehl, CC BY, Jižní Morava
  • Rosa Coeli Dolní Kounice
    / Rosa Coeli Dolní Kounice
    Fotografie: Tomáš Hájek, CC BY, Jižní Morava
  • Poutní kaple sv. Floriána
    / Poutní kaple sv. Floriána
    Fotografie: L. Najmanová, CC BY, Jižní Morava
  • Poutní kaple sv. Floriána
    / Poutní kaple sv. Floriána
    Fotografie: Igor Zehl, CC BY, Jižní Morava
  • Románský kostel sv. Petra a Pavla v Řeznovicích
    / Románský kostel sv. Petra a Pavla v Řeznovicích
    Fotografie: Igor Zehl, CC BY, Jižní Morava
  • Železniční most Ivančice
    / Železniční most Ivančice
    Fotografie: Tomáš Hájek, CC BY, Jižní Morava
  • / Muzeum a KIC Ivančice
    Fotografie: Igor Zehl, CC BY, Jižní Morava
  • / Farní chrám Nanebevzetí Panny Marie v Ivančicích
    Fotografie: Igor Zehl, CC BY, Jižní Morava
0 150 300 450 600 m km 5 10 15 20 25 30 35 40 45

Kout romantické malebnosti na pomezí mezi Brněnskem a Znojemskem je osazen drahokamy historických měst a jejich památek takové ceny, že jejich návštěvy nebude nikdo litovat.

střední
48,8 km
3:33 h
248 m
289 m

Cyklistický okruh krajinou Krumlovského lesa, která je výborně napojena na železniční trať Brno – Znojmo, lze zahájit na několika místech, my zvolíme Moravské Bránice v polovině kopcovitého údolí řeky Jihlavy mezi městy Ivančice a Dolní Kounice. V Dolních Kounicích budeme obdivovat starobylé památky - monumentální ruiny kláštera Rosa Coeli, židovskou čtvrť, zámek i poutní kapli sv. Antonína. Pojedeme Moravským Krumlovem s mnoha památkami a cennými budovami, Řeznovicemi s románským kostelem sv. Petra a Pavla a výlet zakončíme v Ivančicích, proslavených chřestem a slavnými rodáky - Vladimírem Menšíkem a Alfonsem Muchou. I v tomto historickém městě nalezneme mnoho památek. 

Je možné uzavřít okruh až v Moravských Bránicích, kam nás dovede silnice č. 152 kolem Stříbského mlýna. Po cestě narazíme i na zachovalé torzo bývalého ivančického železničního viaduktu, tzv. Eiffelova. Tento úsek trasy už není značen žádnou cyklotrasou. 

Tip autora

Ve Stříbském mlýně nalezneme kavárnu s galerií, která rozhodně stojí za navštívení. 

Náročnost
střední
Technika
Kondice
Zážitek
Krajina
Nejvyšší bod
317 m
Nejnižší bod
186 m
Doporučené období
I
II
III
IV
V
VI
VII
VIII
IX
X
XI
XII

Bezpečnostní informace

Polní cesty přes Jezeřany-Maršovice a Vedrovice jsou po dešti velmi lepkavé a nesjízdné - tvůrci cyklotrasy vyznačili v terénu alternativní objízdné trasy polních úseků po silnicích v takových podmínkách. Z vlastní zkušenosti je třeba potvrdit prozíravost tohoto kroku, protože i sebelépe vybavený biker se na zdejší mokré polní cestě záhy změní v kouli obalenou blátem! Cyklistické značky pro trasu za pěkného počasí a za deštivého jsou odlišeny doplňkovým výstižným emblémem, takže je lze snadno rozlišit.

Výstroj

Trekové kolo, cyklistická helma. 

Další informace / odkazy

Kavárna a galerie Stříbský mlýn: https://www.stribskymlyn.cz/

 

Start

Moravské Bránice (248 m)
Souřadnice:
Geograficky
49.084933, 16.429416
UTM
33U 604371 5437881

Cíl

Ivančice

Popis trasy

Z Moravských Bránic vyrazíme do Dolních Kounic po cyklotrase č. 5171 a Brněnské vinařské stezce zároveň. V Dolních Kounicích si prohlédneme místní památky, které pomalu ožívají a stávají se čím dál častěji vyhledávaným cílem turistů. 

Chceme-li se vyhnout jízdě po silnici opustíme Dolní Kounice po vedlejší cestě na úpatí levobřežních kopců příjemnou trasou okolo splavu řeky Jihlavy, která nás dovede záhy do Pravlova a Němčicek. Stojíme na jižním okraji Bobravské vrchoviny a plochá krajina před námi zahrnuje přírodní park Niva Jihlavy, kterým budeme záhy křižovat. V Němčičkách se zároveň napojíme na nejvýchodnější část nové páteřní cyklotrasy „Krumlovsko-Jevišovicko“ Živé pomezí, vyznačenou vlastním logem cyklotrasy, a spojující v délce přes 80 km Greenway Kraków-Morava-Wien přes regiony Krumlovska, Moravie, Jevišovicka a Vranovské přehrady s Greenway Praha-Wien. Tato cyklotrasa nás provede východním a jižním obloukem polní krajiny okolo Krumlovského lesa až na okraj Moravského Krumlova a do údolí řeky Rokytné. 

Severní částí přírodního parku tedy nejprve překonáme krajinu nivy řeky Jihlavy, abychom v Kupařovicích shlédli alespoň zvenčí opravené fasády zámku. Polními cestami křižujeme lehce zvlněnou krajinu východních úpatí Krumlovského lesa přes Jezeřany-Maršovice a Vedrovice až k lesnatému úžlabí pod horou Leskounem u Rakšic. Protože je zdejší sprašová půda po dešti velmi lepkavá, tvůrci cyklotrasy pamatovali na nesjízdnost polních cest v těchto podmínkách a vyznačili v terénu alternativní objízdné trasy polních úseků po silnicích.

Třetí čtvrtinu našeho krumlovského okruhu zahajujeme návštěvou samotného Moravského Krumlova, když jsme se předtím v Rakšicích na doteku s řekou Rokytnou rozloučili z vedením cyklotrasy Krumlovsko-Jevišovicko a necháme se dál vést trasou č. 5009 přes průmyslovou do historické části města.  Přírodní jedinečnost krumlovsko-rokytenských slepenců zachycuje naučná stezka, a i na kole je možno město obkroužit po břehu řeky v trase vyznačené č. 404 A, kterou ocení ti, kdo dávají přednost jedinečné přírodní scenérii před městskou architekturou.

Město opustíme dolní zámeckou branou, spíše tunelem, který nás rázem z města přivádí do kaštanové aleje na břeh řeky Rokytné, jejímž údolím ve směru cyklotrasy č. 5009 pokračujeme polními a lesními cestami až do obce Rokytná, kde nalezneme archeologické nálezy velkomoravského hradiště Urbs Rokiten.

Protože cyklotrasa ve vesnici končí zákruty  silnice vystoupáme z hlubokého údolí na silnici 413, po níž se krátce vrátíme směrem k Moravskému Krumlovu do obce Polánka, kde opět navážeme na cyklotrasu č. 5170 a úzkou silničku se spustíme do protějšího údolí řeky Jihlavy v Řeznovicích.

Poslední etapa naší cesty okolo Krumlovského lesa sleduje tok řeky Jihlavy prodírající se hadcovými a slepencovými skalami posledních výběžků východního svahu Českomoravské vrchoviny. Výlet můžeme zakončit buď na Ivančickém nádraží, nebo je možné pokračovat na druhý břeh řeky za soutokem s Rokytnou, kde se rozkládá obnovovaný oddychový areál Réna s vyhlídkovou plošinou na město. Další možností je uzavřít okruh až v Moravských Bránicích, kam nás dovede silnice č. 152 kolem Stříbského mlýna, soukromého Muzea bezpráví a pod zachovaným torzem tzv. Eiffelova ivančického železničního viaduktu. Poslední úsek již není značen žádnou cyklotrasou.

Veřejná doprava

snadno dostupné veřejnou dopravou

Do výchozího bodu výletu - Moravských Bránic - se lze pohodlně dostat vlakem i autobusem. Jízdní řády k dispozici zde: https://jizdnirady.idnes.cz/vlakyautobusymhdvse/spojeni/

 

Parkování

Zaparkovat v Moravských Bránicích lze v ulicích města. 

Příjezd vlakem, autem, na kole či pěšky


Otázky a odpovědi

Zeptejte se

Máš otázky k tomuto obsahu? Zde je můžeš položit.


Hodnocení

5,0
(1)

Fotografie ostatních


Hodnocení
Náročnost
střední
Délka
48,8 km
Doba trvání
3:33 h
Stoupání
248 m
Klesání
289 m
snadno dostupné veřejnou dopravou vyhlídky možnost občerstvení vhodné pro rodiny s dětmi kultura / historie geologické zajímavosti botanické zajímavosti

Statistika

: hod.
 km
 m
 m
Nejvyšší bod
 m
Nejnižší bod
 m
Zobrazit výškový profil Skrýt výškový profil
Pro změnu výřezu mapy přitáhněte šipky k sobě.